Οι επιμέρους ενότητες του προγράμματος θα λειτουργούν και σαν αυτόνομα ημερήσια προγράμματα για μαθητές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Σχολικών Μονάδων του νησιού της Λέσβου. Πραγματοποιούνται για διαδρομές σε προεπιλεγμένους χώρους, με συγκεκριμένους στόχους, προκαθορισμένους σταθμούς και δραστηριότητες. Έτσι δίνεται η δυνατότητα εξόδου των παιδιών στο περιβάλλον και η παρατήρηση και η καταγραφή στοιχείων του περιβάλλοντος, όχι μόνο μια φορά, αλλά σε τρεις διαφορετικές επισκέψεις.
Στόχοι
1. Μονοπάτια στον Καστανιώνα της Αγιάσου.
Μετά το τέλος της επίσκεψης στο Αμπελικό, αναχωρούμε για το παραδοσιακό οικισμό της Αγιάσου, όπου οι μαθητές μέσα από τις περιπατητικές διαδρομές στον Καστανιώνα της Αγιάσου, θα ενημερωθούν για το δέντρο της καστανιάς και τα προϊόντα του καθώς και για τα προβλήματα που απειλούν την ύπαρξή του. Ένας ξεχωριστός τύπος οικοσυστήματος θα προβληθεί στα μάτια των παιδιών τα οποία θα αποκτήσουν την εμπειρία της μελέτης του μοναδικού αυτού καστανόδασους και του ρόλου που έπαιξε και συνεχίζει να παίζει, προκειμένου να βιώσουν από κοντά τη μοναδικότητα του και να ανακαλύψουν (μέσα από παιχνίδια και άλλες δραστηριότητες) τα σπάνια είδη της χλωρίδας και πανίδας του καστανοδάσους (παιώνιες, μανιτάρια, ορχιδέες, σκίουρος).Θα τους δοθεί η δυνατότητα να συζητήσουν με κατοίκους της Αγιάσου για τη σημασία του καστανιώνα και των προϊόντων του (ξύλο, κάστανα , καστανόχωμα και αχινόχωμα) στην οικονομική αλλά και πολιτιστική ζωή του τόπου. Το ξύλο της καστανιάς, λόγω της ποιότητας και ανθεκτικότητας του χρησιμοποιείται τόσο για την κατασκευή ξυλογλύπτων, επίπλων, εργαλείων αλλά και σαν δομικό υλικό για την κατασκευή των κτιρίων του οικισμού. Οι μαθητές θα βιώσουν όλα τα παραπάνω μέσα από επισκέψεις στα τοπικά εργαστήρια ξυλογλυπτικής και κατασκευής επίπλων, σε γειτονιές του χωριού, αλλά και στο Συνεταιρισμό Γυναικών για να δουν από κοντά την επεξεργασία του κάστανου για την παρασκευή γλυκών και φαγητών. Τέλος, μέσα από εκπαιδευτικές δραστηριότητες, προσαρμοσμένες ανάλογα με την ηλικία και τη βαθμίδα εκπαίδευσης, οι μαθητές θα διασταυρώσουν τις γνώσεις που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της παρουσίασης και την μετέπειτα επίσκεψη στο πεδίο.
2. Το δάσος και ο κόσμος του.
Διασχίζοντας τα πλούσια δάση του νησιού μας οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με το δασικό οικοσύστημα. Θα γνωρίσουν τη λειτουργία του σαν παράγοντα βελτίωσης του φυσικού περιβάλλοντος, προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο, οικονομικής στήριξης μιας περιοχής, έρευνας της διαφορετικότητας και της συνύπαρξης βιοτικών και αβιοτικών παραγόντων καθώς και των κινδύνων που απειλούν το δάσος.
Περιλαμβάνει παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού για το δασικό οικοσύστημα γενικά και εξειδικεύεται στην περιοχή μελέτης. Ακολουθεί βιωματική προσέγγιση στην περιοχή μελέτης και δραστηριότητες πεδίου. Πραγματοποιείται μετακίνηση μας με το λεωφορείο στο Δάσος της Μεγάλης Λίμνης και τον πλούσιο πευκώνα του. Εκεί συναντούμε μια αποξηραμένη, πια στις μέρες μας, λίμνη, παρατηρούμε τις ανθρώπινες παρεμβάσεις, συζητούμε για τις απόψεις των ανθρώπων και την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων άλλοτε και σήμερα.
Περιπλανιόμαστε μέσα στο δάσος, και ερευνούμε επί τόπου το δασικό οικοσύστημα. Τέλος γίνεται αξιολόγηση του προγράμματος στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ.
3. Το μονοπάτι της ελιάς.
Η Λεσβιακή γη είναι κατάφυτη από ελαιώνες. Μέσα από τις διαδρομές σε αυτά τα μονοπάτια τα παιδιά θα γνωρίσουν το αξιόλογο τοπίο των μεσογειακών ελαιώνων και θα έρθουν σε επαφή με τον πολιτισμό της ελιάς. Θα μελετήσουν τα προβλήματα που σχετίζονται με την καλλιέργεια της ελιάς και την παραγωγή λαδιού στη Λέσβο, τη βιοκαλλιέργεια και τη διάθεση των απόβλητων των ελαιοτριβείων. Ταυτόχρονα θα προβληθεί η μεγάλη διατροφική αξία του λαδιού και ο ρόλος του στην οικονομική ανάπτυξη και στην πολιτιστική κληρονομιά της Λέσβου. Το λάδι δεν αποτελεί το μοναδικό προϊόν που μας χαρίζει απλόχερα ο ελαιώνας της Λέσβου. Εξίσου χρήσιμα είναι το κουκούτσι (πυρήνας) που εκτός από το πυρηνέλαιο παίρνουμε το πυρηνόξυλο το οποίο και τυποποιείται σε μορφή πέλλετ. Αποτελεί ενεργειακό πόρο και υλικό ζωοτροφών. Με το πρόγραμμα αυτό γίνεται βιωματική προσέγγιση του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής Ασωμάτου – Αγίων Αναργύρων και ιδιαίτερα του ελαιώνα που περιβάλλει την περιοχή Το πρόγραμμα υλοποιείται στο χώρο του ΚΠΕ, τον Ασώματο και την περιοχή Αγίων Αναργύρων. Η πλούσια χλωρίδα και πανίδα της περιοχής, η μακραίωνη ιστορία των πλακόστρωτων μονοπατιών, οι απειλές από τις ανθρώπινες παρεμβάσεις, γίνονται αφορμή ώστε οι μαθητές να αισθανθούν και να παρατηρήσουν την ομορφιά της φύσης, να μάθουν τα μυστικά της, να ακούσουν τους ήχους της , να επισημάνουν τις ανθρώπινες παρεμβάσεις να αντιληφθούν τις απειλές και τέλος να προτείνουν λύσεις.
Αναλυτικό πρόγραμμα
1η Ημέρα
2η Ημέρα
3η Ημέρα
Σημείωση: Υπάρχει η πιθανότητα εναλλαγής της 1ης με την 3η ημέρα, αν υπάρξουν δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Η Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ Ευεργέτουλα